Ako pivo a alkohol ohrozuje tvoje výsledky

Pivo nepochybne patrí medzi najobľúbenejší nápoj mužov. Pokiaľ ste jedným z nich, mám pre vás zlú správu. Síce občasný pohár zlatého moku neuškodí, pravidelná konzumácia vás oberá o to najcennejšie čo máte – vašu mužnosť v podobe znižovania vášho hlavného mužského hormónu – testosterónu. Môžeme s nadsázkou tvrdiť, že sa dobrovoľne kastrujete. Pivo je v tomto prípade jeden z najhorších alkoholických nápojov aké si môžete vybrať.

Čo je testosterón? Testosterón je mužský pohlavný hormón tvorený v semenníkoch. Optimálne množstvo testosterónu je dôležité v puberte, kedy sa mužské telo mení. Nemenej dôležitý je aj v dospelosti, pretože primerané hladiny sú dôležité pre celkové zdravie, pohlavné funkcie, silné kosti, záujem o sex.

Prečo nám teda pivo škodí? Tu sú 4 hlavné dôvody:

  1. OBSAH ALKOHOLU,
  2. VYSOKÝ OBSAH SACHARIDOV,
  3. VYSOKÝ OBSAH ESTROGÉNOV,
  4. + BONUS = PRÁZDNE KALÓRIE.

 

ALKOHOL

Nepriame účinky alkoholu sa týkajú procesov zotavovania. Štúdie ukázali, že alkohol spomaľuje obnovu svalových bielkovín, či už priamo, alebo prostredníctvom, negatívneho vplyvu na tvorbu anabolicky pôsobiacich hormónov (rastového a testosterónu). Naviac sa zhoršuje vstrebávanie živín, ako sú aminokyseliny B1 a B12, kyselina listová a zinok, ktoré sú dôležité nielen pre obnovu svalového tkaniva, ale aj pre tvorbu červených krviniek a celého radu ďalších procesov regenerácie.

Čo sa stane s alkoholom v našom tele? Alkohol je konvertovaný na acetát v pečeni. Oxidácia acetátu má prednosť pred ostatnými živinami a je oxidovaný na oxid uhličitý a vodu. Avšak, aj napriek tomu, že je silný inhibítor lipolýzy, sám alkohol / acetát nemôže spôsobiť zisk tuku. Je to o jedení hlúpostí v kombinácií s alkoholom – čo vedie k ukladaniu tuku.

VYSOKÝ OBSAH SACHARIDOV

Naša strava je už aj bez alkoholu bohatá na viac sacharidov ako si zaslúžime. Áno, sacharidy si naozaj treba zaslúžiť. Fyzicky náročnou prácou alebo tréningom. Sacharidy nie sú niečo, bez čoho by sme zomreli. Aj náš organizmus je stvorený tak, že v prípade nedostatku sacharidov zo stravy, si ich vie sám vyrobiť z nesacharidových zdrojov (z tuku a bielkovín).

Priklad: ak si chceš dať tri pivá, ktoré majú spolu ~600kcal, v ten deň by si mal znížiť príjem sacharidov o cca 75 g (300 kCal) a 33 g tuku (297 kCal).

Znamená to, že ak cez deň ušetrím nejaké kalórie, tak večer môžem piť?Ak odstránime zo stravy nejaké sacharidy a ušetríme ich na alkohol (7kcal/g), tak zjednodušene povedané, odstraňujeme schopnosť tela na kvalitnú regeneráciu, doplnenie glykogénu a stavbu svaloviny, čo je hlavný dôvod kalorického nadbytku v tréningové dni. Toto skutočne nechceme.

Obsah sacharidov v alko nápojoch

VYSOKÝ OBSAH ESTROGÉNOV

Často sa pivo spája s pivným bruchom, ktoré je sprievodným znakom jeho pravidelných konzumentov. Mužom okrem brucha začnú rásť prsia, čo tiež nie je úplná sranda, ak máte väčšie prsia ako vaša frajerka. Čo všetko je za tým? Môže za to hormonálna nerovnováha – dominancia ženského hormónu estrogénu na úkor mužského  hormónu testosterónu.

Pivo vyrábané z chmeľu (99%) , obsahuje prírodné fytoestrogény, ktoré práve výrazne znižujú produkciu voľného testosterónu a zvyšuju hladinu nežiadúceho typu estrogénu E2 (Estradiolu) To je aj samotný problém “zdravej” sóje, či ďalších xenoestrogénových potravín ako pšenica, spracované mliečne výrobky a polotovary, ktoré obsahujú chémiu a konzervanty.

Práve kvôli vysokému obsahu estrogénu je pivo považované za jeden z najhorších alkoholických nápojov vôbec.

+ BONUS = PRÁZDNE KALÓRIE.

Často sa zabúda na skutočnosť, že alkohol je bohatým zdrojom prázdnych kalórií. Jeden gram poskytuje takmer toľko energie (7 kcal), ako rovnaké množstvo tuku (9 kcal). Pollitrový pohár piva, dva a pól deci vína, či pol deci tvrdého alkoholu predstavujú navyše energiu, zodpovedajúcu približne 150 kalóriám. Ešte horšie sú miešané nápoje, ako napríklad vodka s džúsom, či gin s tonikom, ktoré obsahujú veľa cukru. Organizmus prednostne metabolizuje alkohol a pri celkovo nadmernom energetickom príjme zlepšuje podmienky pre ukladanie tuku. Alkohol nielen že zvyšuje chuť do jedla, ale aj zhoršuje úsudok a oslabuje vôľu. Výsledkom je často nekoncentrovaná konzumácia s výrazným zhoršovaním energetickej bilancie.

alkohol

 

 

ZÁVER

Máte sa vzdať úplne piva a alkoholu? Nie, nemusíte…ALE! Treba si zvážiť jeho frekvenciu, množstvo a vaše ciele. Pokiaľ chcete schudnúť a zlepšiť si svoje hormonálne zdravie, odporúčam sa vzdať alkoholu na nejaký čas úplne. Minimálne dovtedy, kým neschudnete. Pokiaľ však pravidelne trénujete (silový tréning a intervaly, 3-6x týždenne) , a môžete si dovoliť viac sacharidov, piatkové posedenie s kamarátmi pri pohári piva vám neuškodí.

Ako piť tak, aby vám to čo najmenej uškodilo?

  • V deň, keď sa chystáte si dať nejaký drink, obmedz príjem tuku na približne 0,3g/kg
  • Obmedz aj sacharidy na 1,5g/kg. Sacharidy (väčšinu) prijímaj len zo zeleniny v kombinácií s bielkovinovými zdrojmi.
  • Takisto obmedz pitie tvrdého alkoholu spolu s džúsmi (alebo pivom).
  • Prijateľné zdroje alkoholu zahŕňajú suché vína, ktoré majú málo sacharidov a časovanie je niekde v rozmedzí 0,5-1g/pohár (115ml). Sladké vína majú viac sacharidov (4-6g/pohár). Koňak, gin, rum, škótska, tequila, vodka a whisky majú v podstate nula sacharidov. Suché vína a liehoviny sú to, čomu by si mal dať prednosť.
  • Počas dňa jedz toľko bielkovín, koľko chceš! Vzhľadom na obmedzenie tuku, bielkovinové zdroje by mali byť z chudých zdrojov.
  • Pre efektívnu stratu tuku by si mal obmedziť pitie na jeden večer za týždeň.

Zdroje:

https://www.fitplus.sk/magazin/sport-a-alkohol

https://fitcult.refresher.sk/114/Alkohol-Uhlavny-nepriatel

www.dusanplichta.com

www.aktin.cz

Estrogeny : Testosteron