Poznáte kalisteniku?

Pôvod slova kalistenika

,,Kalistenika – málo kto ju pozná no história je hlboká.“

V dnešnej dobe málo kto vie, čo slovo kalistenika znamená. Je toľko možností, ako môže človek cvičiť, že mnoho ľudí slovo kalistenika ani len nepočula. U nás sa tento názov používa od 19. storočia, ale jeho pôvod je oveľa starší. Pochádza zo starovekej gréčtiny, pričom Kallos znamená krásu a sthénos silu. Kalistenika je cvičenie s vlastnou váhou, ktoré už v minulosti využívali Sparťania pre vybudovanie extrémnej sily a kondície. Sparťania sú dodnes vnímaní ako najtvrdší bojovníci akí kedy existovali. Nakladacie činky, ako ich dnes poznáme, boli vynájdené až v 20. storočí. To znamená, že všetci známi siláci do tej doby využívali cvičenie s vlastnou váhou – Kalisteniku.

Kalistenika vs fitness

,,Všetci chcú zdvíhať ťažké váhy no málo kto zdvihne vlastné telo.“

Nebolo to tak vždy, no dnes ľudia chcú vidieť enormne veľké monštrá na pódiách vo svete fitness. Dnes to funguje tak, že po čom je dopyt, tomu sa prispôsobí ponuka a preto sú súčasní kulturisti väčší a väčší, a mnoho ľudí tak chce vyzerať tiež. A čo je najväčšia chyba – mnoho z nich to chce hneď. Preto sú nútení siahnuť po steroidoch a podobnom odpade, ktorý nám možno na krátku dobu prinesie výsledky, no na dlhú dobu zničí zdravie. Títo chlapi sú síce obrovskí a majú obrovské centimetre svalov, ale sú naozaj silní? Dokážu zdvihnúť alebo vytlačiť obrovské váhy železa, ale koľkí z nich tú silu naozaj dokážu využiť? Koľko z nich dokáže urobiť zhyb na jednej ruke? Koľko z nich má dostatočne silné a ohybné kolená, bedrá a členky, aby urobili hlboký drep na jednej nohe? Koľko z nich má tak pevnú a ohybnú chrbticu, že urobí mostík zo stoja do stoja? Odpoveď je – málokto. Často to dokážu iba tí, ktorí v minulosti začali s kalistenikou a až potom sa dali na zdvíhanie železa. Preto nechcem tvrdiť, že kalistenika je to jediné, čo by mal človek robiť, no rozhodne to je najlepšie na začiatok pre všetkých, ktorí chcú mať silné a zdravé telo.

Celý svet je jeden veľký gym

,,Najlepší stroj na cvičenie je naše vlastné telo, ktoré využijeme všade kde sme.“

 

Denne sme 8 či 12 hodín zavretí v práci, potom sa zavrieme do auta alebo verejnej dopravy a cestujeme do a z práce, a potom sa ešte ideme zavrieť do fitness centra. Pri cvičení s vlastnou váhou nepotrebujeme žiadny stroj dnešnej doby, pretože naše telo je ten najlepší stroj na cvičenie a vybudovanie sily. V jednoduchosti je krása a nie je potrebné hneď bežať do fitness centra. Nepoznám nič monotónnejšie a otravnejšie ako kardio stroje, pri ktorých človek vyzerá ako škrečok bežiaci v koliečku. Máme tak nádhernú prírodu okolo nás, že je až smutné ako málo to využívame. Keďže nám stačí vlastné telo na to, aby sme cvičili a boli silní, môžeme kalisteniku využívať takmer všade.  Stačí sa obzrieť okolo seba a zistíme, že možností je viac než dosť. Dnes sú workoutové ihriská postavené skoro v každom meste či dedine, no nie vždy to tak bolo. Predtým, ako sa začali stavať tieto ihriská, atléti využívali na cvičenie s vlastnou váhou konáre stromov, zábradlia, lampy, značky a neskôr detské ihriská. No pri väčšine cvikov nepotrebujeme ani to. Stačí nám vlastné telo, správna technika a kreativita.

Kalistenika ako lekár

,,Lieči staré a predchádza novým zraneniam.´´

 

Byť silný a svalnatý je síce pekné, ale nedosiahneme to, ak nebudeme zdraví. Bolesti kĺbov, väzív a šliach sú to, čo nás v budúcnosti vyradí z ,,prevádzky“, ak budeme chcieť byť viac silný ako zdravý. Preto musíme pristupovať k cvičeniu s rozumom a neplatí to iba pri cvičení s ťažkými váhami. Aj keď pri cvičení s vlastnou váhou sa nám maximálne stane to, že zvolíme ťažšiu variantu cviku a padneme na riť alebo brucho, pričom nám nehrozí nič len výbuch smiechu. Na druhej strane, keď si naložíme na činku viac, ako zvládneme, môžeme sa vážne zraniť a byť postihnutý týmto zranením do konca života. No to neznamená, že si pri cvičení s vlastnou váhou nemôžeme dlhodobo ublížiť. Pri používaní nesprávnej techniky prevedenia cviku si môžeme tak isto poškodiť svalstvo rôznymi dysbalanciami pri preťažovaní iba jednej časti svalu. Kĺby a chrupavky nesprávnou dráhou pohybu. Väzivá zlou technikou či prechádzaní na ťažšie varianty cvikov. Preto by ste mali aspoň na začiatok vyhľadať kvalifikovaného trénera, ktorý vás naučí ako začať a postupovať so správnou technikou cvikov, pri ktorej vám nehrozí nič, iba závislosť na cvičení s vlastnou váhou. Kalistenika má ale oveľa väčšie benefity ako len silné a svalnaté telo. Keď už sa nejako zraníme, napríklad pri športe alebo v bežnom živote, správna technika cviku a disciplína je to, čo nám zaručí zdravý pohyb tela. Vďaka tomu, že využívame iba váhu, na ktorú je naše telo prirodzene uspôsobené, a plný rozsah pohybu cvikov, pri ktorom zapájame kompletne celý svalový reťazec, dokážeme liečiť všetky tieto zranenia a bolesti.

Kalistenika spája ľudí

,,V komunite kalistenikov nie si nikdy sám.“

Počas dňa stretávame rôzne typy ľudí alebo sme nútení byť s nimi zatvorení v práci, či  v škole, a nie vždy s nimi zdieľame rovnaké názory či záujmy. Zarábať peniaze alebo vzdelávať sa sa jednoducho musíme a preto nie je nič lepšie, ako sa po takomto dni stretnúť s komunitou ľudí, ktorá nás v tréningu vždy podporí, potiahne ďalej, keď už nevládzeme a vyhecuje k dosiahnutiu lepších výsledkov. A to aj keď nevlastníme najnovšie trendy veci dnešnej doby alebo nemáme tisícky followerov na instagrame. Tieto veci medzi ľuďmi, ktorí berú kalisteniku vážne, nie sú absolútne dôležité, a preto každý, kto príde na ihrisko alebo tréning je vítaný bez rozdielu a predsudkov. Odhodlanie postaviť sa, prísť a začať na sebe makať si zaslúži rešpekt u každého jedného a tu sa cení najviac práve to.